Dat Instagram gebruik maakt van een algoritme is niks nieuws, er wordt al een tijd gebruik gemaakt van een algoritme voor Instagram. Maar hoe werkt dit algoritme nou precies? En hoe zorg je ervoor dat je die kennis over het Instagram algoritme in je voordeel gebruikt? Dat is wat ik je vandaag ga uitleggen in dit artikel.
- Indeling Instagram tijdlijn
- Werking van de explore page
- Ranking van stories
- IGTV
- Samenvatting
Indeling van de Instagram tijdlijn
Op de tijdlijn van je Instagram account krijg je de content van de accounts die je volgt te zien.
Vroeger was deze tijdlijn op chronologische volgorde te zien, maar omdat er steeds meer gebruikers op Instagram bijkwamen wordt er tegenwoordig gebruik gemaakt van het algoritme. Dit zodat de ervaring van de gebruikers van Instagram zo optimaal mogelijk is.
Maar hoe zorgt Instagram hier nou precies voor? En op welke punten beoordeeld Instagram hoe de tijdlijn per individuele gebruiker wordt ingedeeld?
Relevantie en het effect op het Instagram algoritme
Allereerst wordt er gekeken naar de relevantie van de content die er wordt gepost. Dit betekent dus dat hoe korter geleden de content gepost is hoe verder naar voren de content die je post op de tijdlijn van de gebruiker komt te staan.
Er wordt dus nog steeds gebruik gemaakt van de chronologische volgorde net zoals voorheen. Dit is alleen niet meer voldoende om alle gebruikers een zo optimaal mogelijke ervaring te bieden.
Tip: Bij een zakelijk account van Instagram kun je zien op welke dagen en tijden jouw volgers online zijn en op die manier kun je de moment waarop jij content op Instagram plaatst afstemmen op de tijden waarop het meeste van jouw volgers online zijn. Zo zorg je ervoor de je de relevantie waarop het Instagram algoritme beoordeeld in jouw voordeel gebruikt.
Relatie
Omdat de meeste gebruikers van Instagram zoveel verschillende accounts volgen wordt er ook gekeken naar de relatie die een gebruiker met een andere account heeft. Instagram kan niet inschatten of een andere account van een familielid of van een vriend(in) van je is.
Maar waar door het Instagram algoritme wel naar gekeken wordt is de interactie die je hebt met een ander account. Hoe meer interactie jij met een bepaald account hebt, hoe interessanter jij de content waarschijnlijk vindt die een account post. Dus hoe eerder het Instagram algoritme deze content op jouw tijdlijn zal laten zien.
Tip: Alle interactie die een account met jouw account heeft telt Instagram als interactie. Maak dus gebruik van de features van Instagram om laagdrempelige interacties met andere accounts te hebben. Maak dus bijvoorbeeld gebruik van een poll, een open vraag of een meerkeuzevraag in de stories. Deze tellen allemaal mee als interactie.
Interesse
Een ander belangrijk punt, waarop het Instagram algoritme bepaald hoe jouw tijdlijn eruit komt te zien, is interesse. Het Instagram algoritme bepaald aan de hand van de gebruiksgeschiedenis van een account welke content de gebruiker waarschijnlijk interessant vindt.
Dit gaat niet alleen aan de hand van wat een gebruiker heeft geliked, maar wordt ook bepaald door andere interacties en hoe lang een gebruiker naar bepaalde content kijkt.
Tip: Op de interesse van een andere gebruiker heb je natuurlijk weinig invloed, door de tip bij interactie kan dit enigszins beïnvloed worden. Wat wel erg belangrijk is om te onthouden is dat het lukraak volgen en ontvolgen van accounts voor extra volgers en het kopen van volgers om deze reden (en nog andere redenen) geen nut heeft voor het creëren van extra bereik voor je account.
Frequentie
Hoe jouw tijdlijn op instagram eruit komt te zien is ook afhankelijk van hoe vaak je op Instagram zit. Voor Instagram is het namelijk belangrijk dat een gebruiker steeds opnieuw nieuwe content ziet. Dus hoe vaker je Instagram opent hoe meer van de totale content je ziet die geplaatst is door de accounts die je volgt.
Dit betekent dus ook dat iemand die vaker op Instagram kijkt een meer chronologische tijdlijn te zien krijgt dan iemand die minder vaak op Instagram kijkt.
Hoe vaak een account post.
Tip: Dit betekent dus in theorie ook dat vaker posten ervoor zorgt de kans vergroot dat je bereik groter wordt. Alleen is het natuurlijk wel belangrijk dat alle factoren voor de indeling van de tijdlijn op Instagram worden meegenomen.
Duur van een sessie
Ook de gemiddelde duur van een sessie van een account bepaald hoe de tijdlijn eruit komt te zien. Iemand die telkens maar korte gebruikerssessies op Instagram heeft zal alleen de content zien die het beste bij die account past. Iemand met langere gebruikerssessies zal meer verschillende content zien.
Hoeveel accounts worden er gevolgd
Een andere factor die bepaald hoe een tijdlijn wordt ingedeeld is het aantal accounts dat een gebruiker volgt. Als je weinig accounts volgt op Instagram is je tijdlijn chronologischer. Uiteraard worden hier nog steed alle andere factoren voor de bepaling van de volgorde bij mee genomen.
Werking van de Instagram explore page
Naast de tijdlijn heeft Instagram ook een explore page. Hierop staat ook content van accounts die je niet volgt. Via deze pagina kun je dus accounts bereiken die jouw account niet volgen. Maar hoe wordt er precies bepaald welke content er op de explore page komt te staan?
Elk instagram account heeft een unieke explore page. Hoe deze eruit komt te zien is afhankelijk van een paar van de bovengenoemde factoren. Vooral interesse en relevantie spelen een belangrijke rol bij de content die wordt weergegeven op de explore page.
Relevantie is hierbij niet alleen hoe recent iets geplaatst is op Instagram, maar ook hoe goed de content het doet op Instagram. Hierbij is vooral het eerste uur belangrijk. Krijgt jouw content in het eerste uur veel interactie, dan zal deze sneller worden weergegeven op de explore page.
Daarnaast is interesse de andere grote factor die bepaald wat er precies op de explore page wordt weergegeven. Vind je bijvoorbeeld content met katten interessant, dan is de kans groot dat dit ook in jouw explore page terug te zien zal zijn.
Ranking van Instagram stories en het algoritme
Instagram stories maakt gebruik van dezelfde ranking factoren als er bij de ranking van de tijdlijn wordt gebruikt. Toch is het belangrijk om nog extra aandacht te besteden aan hoe het Instagram algoritme werkt met stories, dit omdat het net iets anders werkt dan bij de ranking van de tijdlijn.
Een live video heeft voorrang op een je andere stories, daarbij ervaren veel gebruikers een groter bereik als ze live gaan op Instagram dan dat als ze een story posten.
Tip: Test uit of jij ook meer bereik kunt realiseren door live te gaan op Instagram.
Relevantie en interesse zijn nog steeds twee belangrijke factoren waarmee het algoritme de volgorde laat zien waarin de stories worden weergegeven. Worden jouw stories vaak na 1 seconde doorgeklikt? of worden ze juist vaak uitgekeken? Dit zijn belangrijke factoren waarmee Instagram bepaald of jouw stories interessant zijn.
Tip 1: De meeste mensen hebben hun geluid op hun telefoon uit staan en hebben vaak niet de mogelijkheid om het geluid aan te zetten. Als jij wilt dat jouw stories worden uitgekeken zorg er dan voor dat dit ook kan zonder geluid.
Tip 2: Zorg dat je je data analyseert op Instagram om zo inzicht te krijgen in wat jouw volgers interessante stories vinden en zorg dat je je content hierop aanpast.
Conclusie
Relevantie, relatie en interesse zijn dus de belangrijkste factoren waarmee het Instagram algoritme zowel de volgorde van de content in de tijdlijn, de stories als de explore page bepaald. Om het meeste kans te hebben op een goed bereik op Instagram is het belangrijk om rekening te houden met deze factoren.
Hoe zorg jij ervoor dat het algoritme in jouw voordeel werkt? Of heb je vragen over hoe je dit goed zou kunnen doen voor je eigen bedrijf? Neem dan contact met ons op.