Klantcase: De Avenue

Volle zalen bij Theater De Avenue dankzij social media advertenties

Potentiële klanten bereikt
0
Verkopen
0
ROAS (Return on Ad Spend)
0

Door het inzetten van socialmedia-advertenties wisten wij de laatste 3 maanden van het jaar alle zalen van de dinnershows op de agenda vol te krijgen. Benieuwd hoe we dat gedaan hebben? Lees dan snel verder!

Wij ondersteunen De Avenue doorlopend met socialmedia-campagnes waarbij we onszelf met name focussen op het promoten van de dinnershows. We behalen hier hele mooie resultaten met maandelijks een ROAS (Return on Ad Spend) van > 20. Dit betekent dat iedere euro advertentiebudget die we uitgeven minimaal € 20 omzet oplevert. In deze case vertellen we wat voor resultaten we behaald hebben in de laatste 3 maanden van 2023. 

Dinnershow De Avenue Breda

 

De vraag van de klant

We kregen van De Avenue de vraag of we extra campagnes konden inzetten om alle dinnershows voor de decembermaand vol te krijgen. Normaal gesproken adverteren we deze dinnershows doorlopend, maar de agenda in december zat bomvol, dus het was zaak om flink de schouders eronder te zetten

 

Omdat we al enige tijd voor De Avenue adverteren hadden we voldoende data beschikbaar van de juiste doelgroepen en deze hebben we dan ook als basis gebruikt voor de opzet van de campagnes. 

Aanpak

Allereerst zijn we aan de slag gegaan met het opzetten van de campagnestructuur. Het bepalen van de juiste structuur heeft een grote impact op de resultaten van je socialmedia-advertenties. In dit geval hebben we gebruik gemaakt van een prospecting- en conversielaag waarbij we in dezelfde campagne verschillende doelgroepen testen. De prospectinglaag zetten we in om telkens nieuwe geïnteresseerde personen naar de website te krijgen. Wanneer we zien dat een persoon in de doelgroep interesse toont door de website te bezoeken zien ze vervolgens een advertentie in de conversie laag d.m.v. retargeting. Hiermee targetten we alle personen die de pagina van een specifieke dinnershow bezocht hebben.

Omdat we De Avenue doorlopende ondersteunen met socialmedia-campagnes weten we precies welke technieken voor deze klant goed werken. Wanneer de datum van de dinnershow dichterbij komt zetten we het budget vooral in met een bekend principe van Dr. Cialdini: Schaarste. Zowel in het beeldmateriaal als in de teksten laten we duidelijk terugkomen dat de laatste tickets in de verkoop zijn. Op dat moment zien we altijd een flinke stijging in het aantal verkopen.

Doelgroep

Een dinnershow heeft een hele brede doelgroep en is geschikt voor stelletjes, avondjes uit met vrienden of familie in alle leeftijdscategorieën. Om ervoor te zorgen dat we met beschikbaar mediabudget voldoende impact maken bekijken we altijd heel goed binnen welke doelgroepen we de meeste potentie zien. In dit geval waren dat met name lookalike audiences van het klantenbestand en van personen die eerder tickets hebben afgerekend op de website. Een lookalike audience is een doelgroep van mensen die lijkt op de mensen die specifiek gedrag vertonen zoals je website bezoeken of een aankoop doen. Door te werken met een lookalike audience krijg je een specifieke doelgroep van 100.000 mensen in Nederland en in het geval van De Avenue wordt deze daarnaast nog teruggebracht naar het aantal personen van die 100.000 mensen die in regio Breda woont. Hierdoor krijg je een redelijk kleine doelgroep, maar wel van hele relevante mensen.

Door te kiezen voor een kleinere doelgroep maak je meer impact in deze doelgroep. Wanneer je hetzelfde budget op een kleine doelgroep inzet als op een hele brede doelgroep bereik je personen in die kleine doelgroep namelijk vaker. Uiteraard bekijken wij wat de ideale frequentie is om je doelgroep te bereiken om er zo voor te zorgen dat deze overgaat tot aankoop. We willen voorkomen dat advertenties als irritant worden ervaren.

Content

Het is enorm belangrijk om de juiste content in te zetten om het juiste moment om zo een ideale klantreis te ontwikkelen. Voor De Avenue hebben we dit gedaan door in de prospecting te laag te inspireren met video content en vervolgens heel specifiek de content per dinnershow te personaliseren voor de juiste personen. Daarnaast hebben we social proof ingezet om de doelgroep die nog niet overgegaan was tot aankoop te overtuigen om dit alsnog te doen. Dit werd gedaan met een videoadvertentie waarbij bezoekers van voorgaande dinnershows direct na de show werd gevraagd naar hun beleving van de avond. Deze laatste variant blijkt een schot in de roos en deze versie alleen levert 37 directe verkopen op met een ROAS van 35!

Content voorbeelden

Klantcase De Avenue - Advertentie preview mobiel
Klantcase De Avenue - Ad preview mobiel - urgentie

Conversie

Tijdens de gehele looptijd van de campagne hebben we diverse methodes ingezet om telkens nieuwe verkopen te realiseren. Zo hebben we o.a.:

– Verschillende overtuigingsprincipes (van Dr. Cialdini) in onze advertenties toegepast waardoor we vaak het aantal verkopen hebben kunnen verhogen.

– Regelmatig nieuwe content toegevoegd om verzadiging van de doelgroep te voorkomen. Door telkens beelden aan te passen, copy te wijzen of de invalshoek aan te passen wisten we de doelgroep te blijven prikkelen om tot actie over te gaan.

– Slim gebruikt gemaakt van beschikbare klantdata, waardoor we sneller door de testfase kunnen gaan en al binnen enkele dagen verkopen konden registreren.

 

Uiteindelijk hebben onze inspanningen gezorgd voor een ROAS > 20 over deze periode. Dit betekent dat iedere euro in deze periode meer dan € 20 omzet heeft opgeleverd. Een erg mooi resultaat! Ben je nieuwsgierig welke strategieën we exact gebruiken om dit soort resultaten te behalen? Neem dan contact met ons op of plan direct een groeiscan in en ontdek hoe jij de resultaten van je socialmedia-activiteiten kunt verbeteren.

Meer cases

Wat klanten over ons zeggen

Naftali Likumahua
Naftali Likumahua
2024-04-26
Een hele fijne samenwerking. Professionals in hun vak. Wil je je socials een boost geven? Dan zijn de Social Marketing Experts the way to go!
Suzanne Van Nieuwenhoven - De Goede
Suzanne Van Nieuwenhoven - De Goede
2024-02-06
Wij werken al een paar jaar samen met Jordy van Social Marketing Experts, met name voor LinkedIn advertising. Het is prettig samenwerken, persoonlijk, korte lijnen en Jordy is pro actief. We zijn dus heel tevreden!
Jorik Van Run
Jorik Van Run
2022-11-30
Social Marketing Experts doet de naam eer aan! Ze ondersteunen onze Facebook- en Instagramcampagnes met groot succes. Er wordt ook verder meegedacht dan enkel de campagnes aanzetten, bijvoorbeeld over nieuwe content. Een absolute aanrader! REFRESH Reinigingen
Albert Verwater
Albert Verwater
2020-03-23
Maaike & Jordy zijn 2 toppers die hun vak verstaan. Sinds een tijdje verzorgt Social Marketing Experts onze voornamelijk Facebook marketing en dit is een groot succes. Naast de afgesproken werkzaamheden wordt er ook meegedacht in andere marketing gerelateerde zaken. Keep up the good work!
Cfoto by Caroline Peeters
Cfoto by Caroline Peeters
2020-03-06
We hebben al enkele jaren een hele prettige samenwerking op het gebied van Facebook marketing en alles wat er omheen hangt. Ze zijn experts op het gebied van Social Media en Marketing. Een gebied waar heel veel kansen zitten als je dit goed aanpakt en wat ik voor heel veel ondernemers kan aanbevelen.