Blogpost Hashtag onderzoek

Hashtag onderzoek: Meer bereik op instagram met hashtags

Door hashtags op de juiste manier in te zetten kun je je bereik met 400% vergroten. Het probleem is alleen vaak dat er geen strategie zit achter de hashtags die we gebruiken om onze Instagram accounts. Daar gaan we verandering in brengen! Ik ga jou uitleggen hoe jij optimaal gebruik kunt maken van de hashtags op Instagram door een goed hashtag onderzoek te doen en ze vervolgens strategisch in te zetten.

Hashtag onderzoek

Voor het onderzoek naar hashtags zijn er verschillende mogelijkheden. Het is sowieso erg belangrijk dat je weet in welke niche je instagram account zich bevindt. Hashtags zijn er onder andere voor om aan te geven wat voor content je plaatst met je Instagram account. Hashtags geven aan waar de post over gaat die je zojuist geplaatst hebt.

Eigen hashtag onderzoek

Allereerst is het mogelijk om zelf onderzoek te doen naar hashtags. Het vinden van de juiste hashtags is niet erg moeilijk. Je kunt dit heel simpel doen via de zoekfunctie van Instagram. Hashtags zijn interessant vanaf ongeveer 1000+ berichten. Waarom dit het geval is leg ik je uit in het stuk over het inzetten van hashtags.

Zorg dat je ongeveer 30 hashtags hebt per grootte. Kortom:

  • 30 hashtags van 1000+ berichten
  • 30 hashtags van 10.000+ berichten
  • 30 hashtags van 100.000+ berichten
  • 30 hashtags van 1.000.000+ berichten

bij de hashtags met een kleinere grootte is het belangrijk dat je hashtags in de taal van je Instagram account gebruikt. In mijn geval is dit dus Nederlands. 

De hashtags van 1000+ berichten die ik gebruik zijn altijd nederlandse hashtags (of hashtags die alleen nederlandse accounts bereiken).

Snel hashtag onderzoek

De tweede mogelijkheid om hashtag onderzoek te doen is door gebruik te maken van accounts die al hashtag onderzoek hebben gedaan. Dit scheelt natuurlijk veel tijd. Hiervoor is het belangrijk dat je een paar accounts vindt die dezelfde niche hebben als jouw account. Wat je vervolgens doet is het volgende:

  1. ga naar https://www.ninjalitics.com/ hashtag onderzoek ninjalitics
  2. Vul één  van de accounts in met dezelfde nicheAnlyseren Instagram account
  3. Kijk welke hashtags zij het meest gebruikenHashtag analyze
  4. Kopieer de hashtags
  5. Check of alle hashtags relevant zijn en plaats ze in groepen op basis van grootte.

Het meest handige is om deze twee manieren van hashtag onderzoek met elkaar te combineren. Zodat je een zo uitgebreid mogelijke keuze hebt tussen hashtags.

Hashtags inzetten

Hashtags zijn een belangrijk onderdeel van het Instagram algoritme en zoals ik al eerder noemde is het dus ook zeker belangrijk om gebruik te maken van hashtags op je Instagram account.

Ik maak altijd gebruik van een strategie die ervoor zorgt dat je bereik zo breed mogelijk is. En daarmee bedoel ik dat je zowel accounts bereikt die heel specifiek naar iets op zoek zijn, de accounts die binnen jouw doelgroep vallen en de accounts die toevallig op jouw account terecht komen.

Hashtag layering

De strategie die ik gebruik is hashtag layering. En het is iets meer werk dan gewoon zomaar een paar hashtags onder jouw post zetten, maar het zorgt er wel voor dat je alle mogelijkheden die hashtags je bieden benut.

Het layeren van hashtags is een hashtag strategie waarbij je gebruik maakt van hashtags in verschillende groottes

  • 1 laag met hashtags van 1000+ berichten, deze hashtags zijn specifiek gericht op de content die je hebt geplaatst en in het nederlands.
  • 1 laag met hashtags van 10.000+ berichten. Nederlandse hashtags combinatie van content en niche specifieke hashtags.
  • 1 laag van hashtags met 100.000+ berichten. Profiel specifieke hashtags zowel engelstalig als nederlandstalig.
  • 1 laag van hashtags met 1.000.000+ bereik van engelstalige hashtags (deze gebruik je vooral voor de extra engagement, omdat hier vaak accounts achter zitten die geautomatiseerde likes en comments plaatsen.)

Hashtags layeren gebruik je voornamelijk om te zorgen dat je sneller rankt. In de hashtags met minder berichten rank je natuurlijk heel snel en op deze manier kun je het steeds meer opbouwen. Daarnaast zorgt het er dus ook voor dat je meer bereik met je hashtags creëert.

Als je account begint te groeien is de laag hashtags van 1000+ berichten niet meer nodig en deze kun je laten vervallen. Deze hoef je niet meer te gebruiken tussen de 1000 en 5000 volgers, mits de engagement op je account er ook naar is.

Hashtags volgen

Het volgen van hashtags maakt ook deel uit van je hashtag strategie. Bedenken welke hashtags het meest relevant zijn voor jouw account. En volg deze hashtags om te volgen wat voor content geplaatst wordt bij deze hashtags. Maar zorg er ook voor dat je kijkt wat voor reacties er op komen. Zijn mensen enthousiast, dan kun je er misschien inspiratie uit halen. Stellen mensen vragen dan kun je misschien zelf content over deze vragen maken of de vraag beantwoorden.

Conclusie

Om zoveel mogelijk uit je hashtags te halen is het belangrijk dat je onderzoek doet naar hashtags. Dit kun je doen door zelf onderzoek op Instagram te doen naar hashtags binnen jouw niche. Of je kunt gebruiken maken van ninjalitics om te zien welke hashtags jouw ‘concurrenten’ gebruiken.

Vervolgens is het belangrijk dat je de hashtags uit je onderzoek gaat inzetten. De meest efficiënte manier hiervoor is het layeren van hashtags. Zorg dat je hashtags van verschillende groottes gebruikt zodat jij je bereik maximaliseert.

Als laatste is het ook belangrijk om hashtags te volgen zodat je weet wat voor content er wordt geplaatst binnen de hashtags die het meest relevant zijn voor jouw Instagram account.

Het juist inzetten van hashtags kan er zomaar eens voor zorgen dat jouw Instagram account een flinke groei gaat doormaken.