Blogpost LinkedIn automation

Wat is LinkedIn Automation?

Het kost vaak veel tijd om je netwerk uit te breiden met relevante connecties op LinkedIn, dit zorgt er vaak voor dat het er snel bij in schiet. Wil jij weer actief je LinkedIn netwerk uitbreiden zonder hiervoor al te veel moeite te hoeven doen? Dan is LinkedIn automation wellicht een goede uitkomst.

Wat is LinkedIn automation?

Simpel gezegd is LinkedIn automation het geautomatiseerd berichten sturen naar personen uit je doelgroep via LinkedIn. Omdat het platform zakelijk gebruikt wordt is deze aanpak ideaal voor het vergroten van je netwerk met relevante prospects. Door gebruik te maken van beschikbare filters kun je eenvoudig een selectie maken van je ideale klant. In onderstaande video leggen we uit hoe dit werkt.

Marketing automation

Marketing automation is te vergelijken met LinkedIn automation. Marketing automation is echter meer gericht op het automatiseren van marketingprocessen waarbij LinkedIn Automation vooral gericht is op het opdoen van nieuwe contacten en hiermee het uitbreiden van je LinkedIn netwerk. Daarbij komt een ander belangrijk verschil en dat is het feit dat marketing automation het totaal aan automatiseren van marketingprocessen is. LinkedIn automation is enkel toe te passen op LinkedIn, zoals de naam wellicht al doet vermoeden 😉 

Waarom zou je LinkedIn automation toepassen?

Met LinkedIn automation kun je in korte tijd je sales pipeline vullen doordat je in korte tijd veel meer mensen kunt bereiken. Onderstaand een overzicht van de voordelen:

  • Het is volledig geautomatiseerd dus het kost je enkel eenmalig tijd om het in te stellen.
  • Door de beschikbare filteropties kun je heel gericht de juiste mensen bereiken.
  • Je kunt een complete funnel bouwen op basis van het resultaat van je campagne. Indien iemand bijvoorbeeld een connectie verzoek accepteert kun je automatisch een follow-up bericht versturen.
  • Je netwerk wordt snel vergroot met veel relevantere mensen dan wanneer je bijvoorbeeld naar een netwerkbijeenkomst gaat. Je filtert namelijk op voorhand al specifiek op jouw ideale klant.
  • Met LinkedIn automation kun je op een schaalbare manier persoonlijke content versturen. Je kunt bijvoorbeeld iemands naam, functietitel of bedrijfsnaam noemen in het bericht dat je verstuurd.

Welke toepassingen zijn er?

Je kunt LinkedIn automation op meerdere manieren inzetten. Onderstaand een overzicht van de meest voorkomende opties:

  • Connectieverzoeken (met een persoonlijke boodschap)
  • Persoonlijke berichten versturen
  • Bedrijfspagina (‘s) volgen
  • De laatste post van een connectie liken
  • Profiel bezoeken

Het mooie van deze verschillende opties is dat je in de meeste tools alle bovenstaande opties ook kunt combineren. Op deze manier bouw je een complete geautomatiseerde funnel om bij je prospects onder de aandacht te komen. 

Een nadeel..

Het is door LinkedIn verboden om het versturen van berichten te automatiseren. LinkedIn wil namelijk voorkomen dat gebruikers te veel spam verzoeken binnenkrijgen, dit kan er namelijk toe leiden dat personen minder gebruik gaan maken van het platform. Maar, dit is te omzeilen door het sturen van verzoeken op te bouwen. Bijvoorbeeld beginnen met 15 tot 30 op een dag en dit op te bouwen naar zo’n 70 op een dag. Alle gerenommeerde LinkedIn Automation tools hebben zelf beperkingen ingebouwd waardoor je binnen de toegestane marges van LinkedIn blijft. 

Heb je hulp nodig bij het automatiseren van je LinkedIn? Plan dan vrijblijvend een kop koffie in met één van onze Social Marketing Experts.